tirsdag 25. september 2012

Lukkertid

Sist uke lærte klassen om lukkertid på kamerat, jeg var syk så jeg har sett litt på det selv.
Hva er egentlig lukkertid? Lukkertiden på kameraet tillater lys å passere i et begrenset tidsrom. Vi bruker lukkertid når vi ønsker bevegelse i bildet. Vi bestemmer hvor lenge vi ønsker at blenderåpningen skal være. Lang lukkertid = lysere bilder, fordi mer lys slippes inn. Lang lukkertid gir mye bevegelse i bildet, man bruker det når vi vil vise bevegelsene som skjer rundt, for eksempel når bilder kjører. Når vi har kort lukkertid fryses bildet, vi bruker kort lukkertid når vi ønsker å fange et øyeblikk. For eksempel under fotball kamper. Kort lukkertid tar ikke inn like mye lys og bildene kan fort bli mørke, da er det smart å stille på ISOen og det samme med lang lukkertid da kan man stille ISOen på laver tall for at bildene ikke skal bli så lyse.


Her har jeg brukt lang lukkertid, 1 sekund. Jeg tok bilde av flagge til naboen som veiver i vinden slik at jeg får bevegelse i bildet. Her har jeg også brukt ISO 200. Jeg klarte å få bakgrunnen ganske klar fordi jeg støttet kamera oppå vinduskarmen. 


På dette bilder her har jeg bruk lukkertid 1/100 dels sekund og en ISO på 800. Jeg kunne brukt lukkertid 1/4000 men da ble bildet helt svart selv om jeg hadde veldig høy ISO så derfor valgte jeg dette bildet her. 

- Malene Beate

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar