torsdag 22. november 2012

Fotograf - Richard Avedon

I dag har vi fått en ny oppgave. Den går ut på at vi fikk utdelt en kjent fotograf som vi skal finne mer ut om, hvor han er fra, historie om ham, hva er han kjent for osv. Jeg fikk fotograf Richard Avedon.

Richard Avedon.
Er fotograf fra New York, USA. Han er født 15. mai 1923 og døde 1. oktober 2004 i San Antonio, Texas, USA. Han var en aktiv fotograf i nesten 60 år, han jobbet for de største motemagasinene og motehusene i USA. Han er en portrett fotograf, og har tatt bilder av verdensledere, kjendiser, kunstnere og helt vanlige folk. Dette har resulterte til at han har hatt 13 store utstillinger, og i tillegg kunstbøker.

Han er kjent fordi han har tatt bilde av mange kjente mennesker! Som for eksempel The Beatles, Marella Agnelli, Marilyn Manroe og president Dwight David Eisenhower. Når jeg ser på bilder som han har tatt så er det veldig mye som går i svart-hvitt bilder, så jeg kan tenke meg at det er det han liker best.

Her er noen bilder.

Det øverste bildet er av Marilyn Manroe, nedenfor er det bildet som kalles Pile of beautiful people og det siste bildet er av The Beatles.









The Beatels.

Dette bildet liker jeg veldig godt! Selv om ikke alle er like store på bildet så synes jeg alle får like mye oppmerksomhet. Måten de er satt opp på skaper en slags harmoni i bildet. De har alle samme uttrykk, det ser ganske så tomme ut i blikket og med munnen, noe som gjør at jeg liker bildet veldig godt. Lyset her er også veldig bra! Det er nok det som gjør at elle blir like mye sett, han som er helt til høyre har skygge over halve ansiktet som gjør at han på en måte blir like liten som han ved siden av. De har alle mørkt hår og mørke klær så ansiktene kommer mye mer frem på grunn av det også på grunn av lyset. Veldig bra bildet!!

KILDER: 
Her er informasjon om Richard Avedon hentet fra
Her er bildet av Marilyn Manroe hentet fra
Her er bildet Pile of beatuiful people hentet fra 
Her er bildet av The Beatels hentet fra 

- Malene Beate

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar