torsdag 25. oktober 2012

Fem kategorier del 1

Vi har fått i oppgave på skolen hvor vi skal ta bilder i frem kategorier.Vi skal levere 10 bilder innen disse kategoriene. Og begrunne hvorfor vi har valgt de bildene vi har tatt.

1. Lys
2. Vann
3. Venner
4. Selvvalgt tema
5. Komposisjon

Ingen av bildene mine er redigerte.


Selvvalgt, Natur: 

Ideen på dette bildet er at det nå er høst og blande skifter farge, og det synes jeg er så utrolig nydelig og da måtte jeg bare ta med kamerat ut for å ta bilder av de fine gule bladene. 

Komposisjonen synes jeg er bra her, det gule på det blå synes jeg ser utrolig fint ut. Det skaper en slag harmoni i bildet. Bladene på treet er satt i interessepunktet, noe som gjør at det første jeg legger merke til er bladene. 

Bildet er tatt i helt naturlig lys. Jeg synes det ble veldig pent, det er skygge på bladene noe som gjør at de ikke lyser så veldig opp, og det er delvis blå himmel som skaper en fin harmoni i bildet. 

Innstillinger:
ISO: 400
Blender: f/13
Lukker: 1/640 dels sekund 
Kamera: Nikon D90


Selvvalgt, Natur: 

Ideen fikk jeg når jeg gikk ute i hagen å så på stenene, jeg syntes også at det grønne mot det grå ble utrolig fint sammen. 

Komposisjonen er fin både med farger og hvor i bildet alt er plassert. Det grønne ligger i interessepunktet, den grønne mosen går lenger bakover på steinen som skaper en slag harmoni i bildet. 

Bildet er tatt i ett naturlig lys ute. Jeg synes lyset ble utrolig fint i den grønne mosen mot den grå kalde steinen. 

Innstillinger:
ISO: 1250 (brukte høy ISO, pga overskyet vær) 
Blender: f/5,6 
Lukker: 1/500
Kamera: Nikon D90


Lys:

Ideen på dette bildet kom helt plutselig da jeg satt ute og grillet en kveld. 

Komposisjonen på dette bildet synes ble kult. Det er flammer i bevegelse det er mørk-lys kontraster og glødene ligger på en måte innerst i bildet og ligger i interessepunktet. 

Lyset på bildet er et veldig sterkt lys, men det er også mørkt der det ikke er flammer, noe som skaper en slags bevegelse i bildet.

Innstillinger:
ISO: 2500
Blender: f/5,6
Lukker: 1/80 dels sekund
Kamera: Nikon D90

 
Lys:

Ideen bak dette fikk jeg da vi var ute på tur med kamera. Også syntes jeg at jeg ble veldig heldig med dette bildet.

Her står Konrad i interessepunktet og blir derfor lagt merke til med en gang, også fordi han er det eneste som er i fokus. Fargene bak passer veldig fint sammen med fargene på klærne hans også.

Lyset på bildet synes jeg er helt fantastisk! Lyset er rett på fjeset og da legger man veldig godt merke til øynene fordi fjeset blir lysere. Det ser også ut som det bare er lys på ham og litt lys i bakgrunnen på venstre side, men veldig lite på høyre.

Innstillinger:
ISO: 1000
Blender: f/1,8
Lukker: 1/40 dels sekund
Kamera: Canon EOS 50D

Komposisjon:

Ideen var å få frem fargen i appelsinen. Appelsinen skaper ekstra farge i bildet og det synes blir veldig fint når eplene og bananene delvis grønne. 

Komposisjonen synes jeg er bre, det første jeg ser når jeg ser på bildet er appelsinene som skiller seg ut med fargene, og for meg ligger appelsinene i interessepunktet. 

Bildet er tatt på kjøkkenet i ett naturlig lys som kom inn gjennom vinduet, men var litt mørkt så måtte ha høy ISO. Resultatet med høy ISO synes jeg ble veldig fint, jeg synes det ble finere enn når jeg hadde bildet med kunstig lys på frukten. 

Innstillinger:
ISO: 1250
Blender: f/5,3
Lukker: 1/60 dels sekund
Kamera: Nikon D90

Komposisjon:
Ideen fikk jeg da jeg så ett bildet på Internett av ei jente som hadde en kysse munn på hånden. Men jeg ville gjøre det litt annerledes og tok bilde av ei jente i speilet. 

Komposisjonen ble jeg fornøyd med. Karmene på speilet skaper litt bevegelse i bildet, det er fordi det er forskjellige former i bildet. Det at karmene på speilet er i fokus gjør at man legger først merke til speilet så jenta. 

Lyset i bildet synes jeg ble fint.

Innstillinger:
ISO: 400
Blender: f/5
Lukker: 1/3 dels sekund
Kamera: Nikon D90

Vann: 
Ideen bak bildet var å ta bilde av springen på en annerledes måte. Jeg sto på en stol over vasken og tok bildet ovenifra. 

Komposisjonen synes jeg ble veldig bra! Man kan se linjer i bildet som går ned, og det er sirkler på "bunnen" av bildet. Og det er selve vannet som er i fokus på bildet , noe som er veldig bra siden det er vann som var tanken bak bildet.

Lyset er bra på bildet til at jeg har brukt en så høy ISO som jeg har fordi det var veldig mørkt i rommet når jeg tok bildet. Jeg hadde høy ISO slik at det ble et lyst bildet og ikke ett svart bildet.

Innstillinger:
ISO: 1250
Blender: f/6,3
Lukker: 1/640 dels sekund
Kamera: Nikon D90 


Vann:
Ideen bak dette skjedde da jeg spiste middag, jeg så gjennom glasset på bordet og så at det som var i bakgrunnen ble mye mindre. Jeg fant frem ett lite likørglass og fylte det med vann og satte det foran frukttallerkenen.

Komposisjonen er veldig fin, bakgrunnen er uklar og det fremhever glasset med vannet i, fargene passer også fint sammen. Det skaper en slags harmoni i bildet.

Lyset er veldig bra, bildet er tatt på kjøkkenet i bare dagslys, så det er et helt naturlig lys på dette bildet.

På dette bildet har jeg brukt innstillinger:
ISO: 200
Blender: f/5,3
Lukker: 1/6 dels sekund
Kamera: Nikon D90

Venner: 
Ideen bak dette var å få frem at disse jentene er venner, og da tenkte jeg at mens de sang singstar passet det fint å ta bildet av dem. 

Jeg synes komposisjonen på dette bildet ser bra ut, det ser ut som de synger og koser seg og bildet er tatt nede i fra og opp, det gjør at bildet blir annerledes. Det at fargen bak jentene er alt i samme farge gjør at jentene er det man legger merke til med en gang. 

Lyset på bildet synes jeg ble kult, bak jenta til venstre er det ett lys i taket rett bak hodet hennes og det gjør at jentene lyser litt opp på toppen av hodene, noe som jeg syntes ble kult. 

Innstillinger:
ISO: 800
Blender: f/7,1
Lukker: 1/5 dels sekund
Kamera: Nikon D90

Venner: 
Ideen var bare å ta bilder av venner og da tok jeg ett koselig bilde av dem. 

Komposisjonen er bra, men foten til en av jentene kan ødelegge litt for komposisjonen, men det skaper på en måte liv i bildet. Jeg synes at jentene ikke ser så oppsatt ut som hvis du skulle ha sittet helt rette. 

Lyse synes jeg ble fint, det ser naturlig ut og passet fint med litt mørkt bildet til dette. 

Innstillinger:
ISO: 500
Blender: f/4,5
Lukker: 1/25 dels sekund
Kamera: Nikon D90

- Malene Beate

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar